Udruga Ja to mogu

Centar za poticanje darovitosti djece i mladih


DAROVITO JE I.... ŽELI ZNATI VIŠE

Darovita djeca su ona koja su identificirana od strane stručnih osoba i koja su zahvaljujući iznimnim sposobnostima spremna i za iznimna postignuća. Takvoj djeci potreban je i program koji se razlikuje od uobičajenog programa vrtića/škola.

 Darovita djeca mogu svoje potencijale iskazati kao:


  • opće intelektualne sposobnosti
  • specifične akademske sposobnosti
  • kreativno ili produktivno mišljenje
  • sposobnost vođenja
  • umjetničke sposobnosti
  • psihomotorne sposobnosti

Davis & Rimm 1985.

Idealna dob za utvrđivanje darovitosti putem testova je između 4. i 8. godine. IQ bodovi iznimno nadarene djece opadaju oko 9. godine zbog efekta dosezanja “stropa” na testovima.

(Karney, Silverman).


=> Radionica za djecu od 1. - 4. razreda O.Š.

=> Radionica za djecu od 4. - 8. razreda O.Š.


KARAKTERISTIKE DAROVITOG DJETETA

  • Iznimno darovita djeca su visoko motivirana i strasno usmjerena svojim ciljevima te očituju snažnu volju u ostvarenju istih.
  • Zato što iznimno nadarena djeca obično imaju visoku razinu energije i potrebno im je manje sna često ih pogrešno dijagnosticiraju kao hiperaktivne.
  • Introverzija raste s visokim IQ –om. Među visoko nadarenima je 75% introvertnih osoba.
  • “Imaju veliku sposobnost da se usredotoče na aktivnost u području svog talenta te iskazuju žar za svladavanjem onog što ih zanima
  • “Oni stvari rade na vlastiti način i često dovode u pitanje sve što učitelji od njih traže, ako to za njih nema smisla. Mogu biti izvrsni učenici – ako to oni žele !”.
  • “Ustrajnost i perfekcionizam tipični su za darovitu djecu u bilo kojem području .”
  • Rutinske stvari im često dosade (npr. spremanje, oblačenje, ponavljanje istog zadatka).
  • Darovito dijete vrlo je maštovito.
  • Izgubi se u svojim mislima, maštanjima...
  • Vrlo je znatiželjno, stalno nešto pita.
  • Može zbog toga biti prava napast.
  • Nije sklono slijediti ideje drugih. Voli raditi “po svome”.
  • Uočava odnose koje drugi ne vide, bori se za pravdu.
  • Ima istančanu moć zapažanja
  • Zamijećuje nedosljednosti odraslih i skreće im pažnju na to.
  • Ima bogat riječnik, sposobnost uviđanja apstraktnih predodžbi i odnosa, lako slijedi upute
  • Ima snažnu volju za uspjehom i isticanjem.
  • Teško podnosi poraz i stalno nalazi izvanjske razloge vlastitog neuspjeha. Jako ga pogađaju vlastite pogreške i dobro ih uočava.
  • Voli čitati i proučavati određene teme: životinje, svemir, strojevi, fizikalne i kemijske pojave...
  • Teško prekida započetu aktivnost
  • Vođa je u raznim aktivnostima
  • Može postati preautoritativan i šefovati drugima ili u kući
  • Nije u svim segmentima razvoja jednako darovito.

Istraživanja pokazuju da su darovita djeca – djeca sa posebnim potrebama budući da je njihov način učenja drugačiji, drugačije neurofiziološki funkcioniraju i traže drugačiji tip kognitivne stimulacije. Uobičajeni vrtićki i školski programi za njih su vrlo lagani, brzo ih savladavaju i tada im je dosadno. U nedostatku zahtjevnijih zadataka, postaju nestašni, pričljivi, ometaju nastavu ili odbijaju raditi prelagane zadatke. Zato nailaze na otpor nastavnika, pa čak i razrednih kolega. Sve to dovodi do pada samopouzdanja i školskog postignuća. Djeca koja bi mogla dati ogroman doprinos razredu, školi, zajednici i društvu u cjelini , postaju problem.

Problemi se mogu izbjeći prilagodbom programa darovitim pojedincima, razumijevanjem njihove okoline i uključivanjem djece u specijalizirane programe koji će pratiti njihove interese i potrebe.